سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شایسته است که دانش مرد بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
تاریخ : 93/8/18:: 12:50 عصر
نویسنده : کشتکار
() نظر
فضاهای مدرسه
 
در مورد فضاهای مدرسه مهمترین آن کلاسهای درس می باشد .  در مدارس ابتدایی و راهنمایی ظرفیت کلاس ها باید بیش از 30 نفر نباشد . شکل آن باید چهار گوش باشد و گوشه های آن باید مدور و یا حداقل تا یک و نیم متری از سطح زمین مدور باشد .
عرض کلاس درس بستگی به ارتفاع پنجره دارد و باید دو برابر ارتفاع آن باشد ،  یعنی حدود شش و نیم تا هفت متر . باید دانش آموزی که در طرف مقابل به پنجره می نشیند ، از روی نیمکت خود قادر باشد قسمتی از آسمان را ببینید.
طول اتاق تا حدود نه متر مناسب است . اگر فاصله بیش از این باشد ، دانش آموز براحتی حروف روی تخته را نمیتواند ببیند . ارتفاع کلاس باید  سه و دو دهم تا چهار (4-2/3  )متر باشد . با این وصف سطح کلاس حدود پنجاه و چهار متر مربع است یعنی به ازای هر دانش آموز 8/1 متر مربع و یا پنج متر مکعب . میز و نیمکت باید از دیوار بغل یک متر فاصله داشته باشد و اولین نیمکت  باید حداقل دو متر از تخته سیاه فاصله داشته باشد
 
روشنایی 
 
 وجود روشنایی مناسب در کلاس درس از نظر روحی  و جسمی بر دانش آموز اثری بسیار مطلوب خواهد داشت . روشنایی می تواند طبیعی و یا مصنوعی باشد . و بستگی به اندازه کلاس ، محل کلاس و جهت آن ، اندازه پنجره ها ، نوع شیشه و تمیزی آن دارد .
روشنایی طبیعی کلاس زمانی استاندارد است که هر دانش آموز به هنگام نشسته بر نیمکت خود بتواند آسمان را ببیند .پنجره ها  را می توان در دو طرف کلاس کار گذاشت ولی  پنجره های طرف چپ باید بیشتر باشند
 
بهداشت میز و نیمکت مدرسه 
 
 وضعیت بدن در هنگام نشستن ، نوشتن و خواندن باید طبق ضوابط بهداشتی بوده و برخاستن و ایستادن  دانش آموز به راحتی  انجام گیرد .  اندازه میز و نیمکت  را باید متناسب با قد دانش آموز ،  انتخاب کرد . حتی در یک کلاس درس ، همه دانش آموزان  هم قد نیستند و باید حداقل در سه اندازه مختلف میز و نیمکت موجود  باشد .  
 
ضوابط تعیین اندازه میز و نیمکت
 
1ـ ارتفاع نیمکت
 
ارتفاع نیمکت  باید طوری باشد که دانش آموز هنگام نشستن ، تمامی کف پایش ، با زمین در تماس باشد  نه اینکه پایش آویزان باشد . اندازه ارتفاع آن باید برابر طول ساق پا باشد . یعنی بیست و هشت درصد طول قد دانش آموز .
 
2ـ عرض نیمکت
 
عرض نیمکت باید  دو سوم  طول ران دانش آموز باشد ، یعنی بیست درصد طول قد وی . این اندازه مناسب  موجب بهبود و جریان خون بهتر در پاها می شود .  حاشیه جلوی نیمکت  باید مدور  بوده  و حدود دو تاسه  سانتی متر بالا تر از حاشیه عقب آن باشد .
 
3ـ طول نیمکت
 
درازای نیمکت بایستی چهل تا شصت سانتی متر به ازای هر دانش آموز باشد .
 
4. تکیه گاه
 
لازم است که تکیه گاه انحناهای فیزیولوژیکی ستون فقرات را دنبال کند و باید نیمکت در قسمت کمری ستون فقرات کمی تحدب به طرف جلو داشته باشد . تکیه گاه باید تا حاشیه پایینی استخوان کتف برسد و خمیدگی کلی ده تا پانزده درجه به طرف عقب داشته باشد .
 
 میــــز
 
پهنای میز نباید بیش از چهل تا پنجاه سانتی متر و طول آن نباید کمتر از پنجاه و پنج  تا شصت و پنج سانتی متر  باشد ( به ازای هر دانش آموز) سطح آن باید شیب دوازده تا پانزده  درجه داشته باشد و طوری قرار گیرد که فاصله چشم تا آن سی و پنج سانتی متر  باشد و دانش آموز بتواند به راحتی نوشته خود را ببیند.
 
تخته 
 
  حداکثر فاصله دانش آموز آخر با تخته باید نه متر باشد .
بهترین تابلو برای کلاس درس ، تابلویی است که بازتاب نور نداشته باشد. وایت برد چون انعکاس نور دارد مناسب و استاندارد نیست و باعث صدمه دیدن چشم می شود. تابلو باید در زاویه ای نصب شود که تمام کلاس به آن تسلط داشته باشند. تابلو باید در ارتفاع مناسب نصب شود به طوری که لبه فوقانی تابلو  50 سانتی متر بالاتر از شانه دانش آموزان ابتدایی و 80 - 70 سانتی متر بالاتر از شانه دانش آموزان دبیرستانی باشد

امکانات بهداشتی مدرسه

با توجه به اهمیت آلودگی و سرایت بیماری از راه مدفوع و ادرار، مساله بهداشتی کردن و بهداشتی نگه داشتن توالت مدارس از نکات بسیار مهم در بهداشت مدرسه است.

در صورت امکان بهتر است توالت ها در خارج از ساختمان و در حیاط مدرسه احداث شوند. توالت داخل ساختمان مدرسه هم ممکن است باعث انتشار بوی تعفن شود و هم سبب بروز آلودگی و بیماری.

 

برای مدارس پسرانه یک توالت فلاش دار برای هر 55 نفر دانش آموز و در مدارس دخترانه برای هر 45 نفر دانش آموز یک توالت فلاش دار باید در نظر گرفته شود. حداقل یک دستشویی برای هر 50 نفر دانش آموز باید ساخته شود که بهتر است در نزدیکی توالت ها یا ناهارخوری ساخته شود. دستشویی باید مجهز به آب گرم ، صابون مایع ، حوله های شخصی یا کاغذهای خشک کن باشد.

 

برای هر 100 دانش آموز باید یک شیر آب برای نوشیدن و در صورت امکان لیوان های یک بار مصرف بهداشتی در کنار شیر آب موجود باشد.

استفاده از آب سردکن در مدارس ابتدایی مناسب نیست. چون ممکن است آب بسیار سرد برای سلامت کودکان مضر باشد. در بعضی نقاط که مدرسه فاقد لوله کشی آب است یا آب لوله کشی قابل آشامیدن نیست ، از مخازن فلزی و پلاستیکی مثل تانکر یا بشکه های مخصوص برای نگهداری آب شرب استفاده می شود که باید از بهداشتی بودن این ظروف و همچنین آب آشامیدنی اطمینان حاصل کرد.

اتاق ناهارخوری ، نمازخانه ، سالن سخنرانی ، آزمایشگاه ، کتابخانه ، اتاق استراحت معلمان ، اتاق مشاوره و راهنمایی ، اتاق بهداشت و کمک های اولیه همراه با کارشناس بهداشت ، اتاق رایانه و سایت اینترنت و اتاق وسایل کمک آموزشی مثل ویدئوپرژکتور، اورهد و... ازجمله نیازهای یک مدرسه بزرگ و مدرن است.



کلمات کلیدی :
آخرین مطالب